2009-12-10

Tillgänglighet och medborgarperspektiv

1999 sa regeringen 'att hinder för funktionshindrades rätt att delta fullt ut i samhället skall rivas, för att detta ska kunna ske måste politiken successivt förändras och bedrivas ur ett medborgarperspektiv'.Att vi som politiker är medborgarnas förlängda arm är en självklarhet. Nu kanske jag är naiv men det trodde jag var en självklarhet sedan urminnes tid.

Medborgarperspektivet gäller inte bara för personer med funktionsnedsättning utan alla medborgare. I Solna anser jag att medborgarna har mycket små möjligheter att mellan valen vara med och påverka politiken. Jag har hört kommentarer som 'vi är valda på fyra år, medborgarna får tycka till i valet om de vill ha en förändring'. Jag vill att politiken i Solna utvecklas genom medborgardialoger, rådslag och andra metoder som ger större möjligheter för väljarna att välja också mellan valen. Jag har gärna ännu mera direktkontakt med medborgare i Solna, mejla gärna tips och synpunkter till susanne.nordling@politik.sll.se.

Susanne Nordling, Kommunfullmäktigeledamot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar