I Grön Ungdoms DN-artikel 11/5 nämns att biogas och elbilar enligt den borgliga regeringens prognoser inte kommer att slå igenom förrän en bra bit efter år 2020. Det vore ju för märkligt om det vore så med tanke på på att biogasbilen redan finns och att åtta olika tillverkare anser sig ha en elbil för stadsbruk klar för försäljning redan nu. Vad som troligen behövs för att snabba upp omställningen är stimulanser. Under många år har vi i storstäderna arbetat bort utsläppen från eldning med ved, kol eller olja i varje enskild fastighet och anlagt och installerat fjärrvärme som avsevärt ökat luftkvaliteten. Nu återstår bilarna. Mycket av bilkörningen kan minskas med olika åtgärder, men det transportbehov som ändå återstår borde kunna hanteras med elfordon. Dessa är inledningsvis tämligen dyra och därför bör vi stimulera myndigheter och företag att utgöra "startmotorer" i den här omställningen, ju snabbare dess bättre, och långt innan år 2020.
Olof B.Nystrand, ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och Kommunfullmäktige
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
De är den starka svenska atnollobbyns fel att vi i Sverige - till skillnad från andra länder - inte har satsat på el-bilar, el-hybridbilar eller el-bussar.
SvaraRaderaEtt bränsle som ökar förbrukningen med 40 % och innebär stora miljöproblem i Brasilien med bl.a. förstörd biologisk mångfald och landgrabbing i samband med enorma monokulturella sockerrörsodlingar för etanol, har blivit modellen i Sverige.
Jag håller med Anonym om att det är problematiskt med den etanol som idag produceras under ohållbara villkor. Glädjande är väl att utveckling av miljötänkt sker också där.
SvaraRaderaNågot som Miljöpartiet nu driver starkt är att öka tillgången på och tillgängligheten till biogas. Det är något som jag tror kommer att vara viktigt för svenska bilister i framtiden. Biogasen kan även produceras av vårt eget "närodlade" matavfall, om vi får möjlighet att bättre ta vara på det.