(M)ajoriteten i Solna står handlingsförlamade inför stadens utveckling. Solna bygger duktigt nya bostadsområden men saknar verktyg för att ta hand om alla barn och för att motverka trafikinfarkten.
Att majoriteten i budgeten för 2012 drar ner på stadens barn och unga är ett tydligt tecken på att staden inte klarar av att ta hand om alla nya Solnabor. Många barnfamiljer har liksom vi reagerat på att majoriteten kommer att stänga öppna förskolor och har planer på att minska tiden i förskolan för barn till föräldralediga. Neddragningar görs även i kommunala grundskolor och i gymnasieskolan. Därtill väljer majoriteten att höja avgiften för barn i kulturskolan och på fritidsklubbar och att efter sommaren 2012 inte välkomna barn i årskurs sex till sin fritidsklubb.
Ett annat tydligt tecken på att majoriteten är lamslagen är avsaknaden av politiska åtgärder för att minska trafiken, den omfattande trängseln på gatorna och den skadliga luften. När Solna växer blir konkurrensen om markytan hårdare. Fler människor behöver ta bilen och fler har anledning att åka till och från Solna.
Prioriteringarna i majoritetens budget är tydliga, de väljer nämligen att höja avgifterna för en rad verksamheter riktade till barn, samtidigt som Solnas bilister kan fortsätta parkera nästintill gratis på stadens gator. Solna har inte höjt parkeringsavgifterna sedan början på nittiotalet. Vår mark i staden är dyrbar, och när inte bilisterna behöver betala för markpriset så är det någon annan som måste göra det. I årets budget är det barn, unga och deras familjer som får ta kostnaden.
I Miljöpartiets budget har vi gjort en annan prioritering. Vi höjer parkeringsavgifterna, med främsta syfte att minska bilanvändandet. Pengarna vi får in från parkeringsavgifterna satsar vi på barn och unga, på stadens förskolor och skolor, på barn och ungas fritid och uppväxtvillkor. I (m)ajoritetens Solna rankas de hårda värdena högst, i Miljöpartiets Solna sätter vi människan och de mjuka värdena främst.
Susanne Nordling, Gruppledare för Miljöpartiet i Solna
2011-12-14
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Skönt att höra att ni jobbar på med parkeringsfrågan. Behöver ni lite fakta som slagträn i debatten kring parkeringar kan jag rekommendera följande rapporter:
SvaraRaderaTomas Svensson VTI: Parkering – politik, åtgärder och konsekvenser för stadstrafik. En litteratursammanställning
Trafikverket: MaxLupoSE – råd om hur mobility management kan användas i den kommunala planeringen
SKL: Policy för parkering
//Olov Åslund