2012-02-06

Parkeringsavgifter med positiv effekt för Solnaborna

Ikväll, måndagen den 6 februari 2012, förväntas kommunstyrelsen ta beslut om höjda parkeringsavgifter. Jag är positiv, men inte nöjd, majoritetens förslag tar varken hänsyn till klimatet eller Solnaborna.

Det finns två anledningar till att jag ställer mig positivt till avgiftshöjning. Ett), avsaknaden av avgiftshöjningar för bilister har gått ut över andra Solnabor som exempelvis barn och unga och deras föräldrar. Vår mark i staden är dyrbar, och när inte bilisterna behöver betala i enlighet med markpriset så är det någon annan som måste göra det. Ett exempel på detta är att stadsbyggnadsförvaltningen kontinuerligt höjt hyran för skolorna, vilket direkt drabbar elever och lärare, men de har inte reglerat parkeringsavgifterna på 20 år. Två), höjda parkeringsavgifter har direkt effekt på människors bilanvändande. Forskning visar bland annat att höjd parkeringsavgift vid företag ändrar människors beteende, fler åker kollektivt eller tar cykeln när det blir dyrt att använda bilen. Det är positivt för klimatet.

Varför är jag då inte helt nöjd? Jag anser att stadens översyn av parkeringssystemet saknar ambitioner. Avgiftshöjningen görs främst i syfte att matcha grannkommunernas avgiftsnivå. Om jag fått bestämma hade jag givit förvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag på avgiftshöjningar med hänsyn till klimatförändringarna och med hänsyn till kostnaderna för Solnaborna.

Miljöpartiet har vid ett flertal tillfällen motionerat om höjda parkeringsavgifter. Våra förslag har dock tagit sin utgångspunkt i en annan analys än majoritet. I budgetförslaget för 2012 höjer vi avgifterna på företagsparkeringar samtidigt som vi tar hänsyn till Solnaborna. I jämförelse med det förslag som majoriteten nu lagt fram vill jag se högre parkeringsavgifter på företagsparkeringarna, ökade avgifter för företagens nyttoparkeringar och en lägre kostnad för boendeparkeringsmärket. Det hade fått stor effekt på bilanvändandet, men ett mindre hål i Solnabornas plånböcker.

Susanne Nordling, gruppledare för Miljöpartiet i Solna

2 kommentarer:

  1. Hej, jag tycker att denna höjning verkar ogenomtänkt... Varför ta betalt på helgerna, om någon kommer på besök över en helg ska de betala8 kr i timmen dygnet runt! Ni skriver också att detta ska betala städning på gator??? Om jag jämför med söderort parkerar man gratis dygnet runt alla dagar, städgata 1 gång i veckan vintertid. Hur menar ni i Solnar??? I Solna städas 1 gång per månad även vintertid. Dags att modernisera!!!! Jag är mycket missnöjd. Hälsningar Gunilla i Råsunda

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är helt fel att ta betalt för parkering på kvällstid! Det var mycket bättre när det var gratis parkering efter 18:00!
    Det är mycket mera problematiskt nu för besökare här i Solna!
    Har själv ingen bil just nu!
    Jag har också förstått att denna ändring av parkerings avgiften är också påverkad av att signalisten hade en massa tomma platser i garagen i hagalund! Detta tycker jag luktar väldigt illa!
    Vid nästa val kommer jag att rösta på det partiet som tar bort dessa parkerings avgifter!
    Hälsningar
    Kent i Haga Norra

    SvaraRadera